Τρίτη 11 Απριλίου 2017

Ο Αλέξης Τσίπρας, εγκαινίασε τη διπλή σήραγγα στη Παναγοπούλα - Πως θα ονομαστούν οι σήραγγες

«Ανοίγουμε δρόμους. Ανοίγει ο δρόμος που περιόριζε τη Δυτική Ελλάδα στην επαφή της με το κέντρο, ανοίγει και ο δρόμος να βγούμε από την κρίση και την οικονομική επιτροπεία», τόνισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην τελετή εγκαινίων του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Πατρών και τη διπλή σήραγγα στη Παναγοπούλα δίνοντας τέλος σε μία περίοδο έργων που κράτησε για 8,5 (εφιαλτικά κατά πολλούς) χρόνια.
Σε κλίμα ευφορίας, στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκε πολύς κόσμος και η ανυπομονησία για τη λειτουργία του νέου τμήματος από το Ξυλόκαστρο μέχρι το Ρίο ήταν εμφανής. Παρόν ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης που μίλησε πριν από τον Αλ.Τσίπρα, ο Γ.Γ.Υποδομών Γιώργος Δέδες, ο Γ.Γ.Μεταφορών Θ.Βούρδας, οι Περιφερειάρχες Δυτ.Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας και Πελοποννήσου κος Τατούλης, βουλευτές κομμάτων κ.α.

Πρέπει να τονίσουμε ότι στην κυκλοφορία δίδεται όλο το τμήμα που ήταν υπό κατασκευή από τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυλοκάστρου μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Ρίου, με εξαίρεση τα 4 γνωστά σημεία: Καμάρι, Δερβένι, Αραχωβίτικα και τμήμα του υπέρ-κόμβου Ρίου δηλαδή σε ένα τμήμα περίπου 7χλμ. Ο αυτοκινητόδρομος ήδη λειτουργεί κανονικά σε όλο το μήκος του εκτός από το τμήμα των σηραγγων της Παναγοπούλας, όπου και πραγματοποιήθηκε η τελετή των εγκαινίων. Το εν λόγω τμήμα θα αποδοθεί στην κυκλοφορία σήμερα στις 15:00 μετά την αποκατάσταση του περιβάλλοντος χώρου. 
Αυτό σημαίνει ότι από σήμερα το απόγευμα που θα δοθεί στην κυκλοφορία, ο οδηγός από την Αθήνα προς την Πάτρα θα είναι πάνω σε ένα συνεχή αυτοκινητόδρομο, με εξαίρεση τα 4 σημεία που προβλέπεται να ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι τον Αύγουστο. Τα 201,5χλμ του αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού θα διανύονται σε περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά (ίσως λίγο περισσότερο μέχρι να ολοκληρωθούν πλήρως τα έργα).
Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Αττικής, της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και της Ηπείρου. Συνδέει τις τρεις Περιφέρειες και την Πρωτεύουσα της χώρας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.
Αυτός είναι ο ισχυρός συμβολισμός των εγκαινίων είπε ο πρωθυπουργός και σημείωσε πως η σημερινή μέρα είναι μέρα χαράς για τη Δυτική Ελλάδα και το μήνυμα που στέλνει είναι ότι η Ελλάδα μπορεί να σταθεί και πάλι στα πόδια της.


«Λήγει η πολυετής απομόνωση της Πάτρας, της Δυτικής Ελλάδας, της Ηπείρου και των Επτανήσων, τελειώνει οριστικά ο οδικός αποκλεισμός, για περισσότερα από δέκα χρόνια, της Πάτρας», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην τελετή εγκαινίων του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Πατρών.
Ο υπουργός τόνισε ότι η κυβέρνηση ολοκλήρωσε έργα που τα παρέλαβε «τελματωμένα», όπως είπε, και απάντησε στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης λέγοντας πως «εμείς παραδίδουμε το έργο στον ελληνικό λαό, με τη δική μας ευγένεια και τον δικό μας πατριωτισμό».

Πως θα ονομαστούν οι σήραγγες:
- η σήραγγα της Αιγείρας θα πάρει το όνομα του Πάνου Μυλωνά, του φοιτητή που σκοτώθηκε σε τροχαίο 
- η σήραγγα της Ακράτας θα πάρει το όνομα του αντιστασιακού καπετάν Νικήτα
- η σηραγγα Πλατάνου θα πάρει το όνομα του ποιητή Κωστή Παλαμά
- στη σήραγγα της Βολίμης θα δοθεί το όνομα του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου
- η σήραγγα του Πάνορμου θα πάρει το όνομα του αδικοχαμένου καθηγητή Νίκου Τεμπονέρα
- η σήραγγα Παναγοπούλας θα πάρει, το όνομα του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου

Πάτρα – Αθήνα σε 99 λεπτά και μάλιστα χωρίς το πόδι να πατήσει βαθιά το γκάζι. Ναι, όπως διαβάσατε. Οχι σε δύο ώρες, αλλά σε 99 λεπτά έγινε η διαδρομή Πάτρα – Αθήνα ως το δαχτυλίδι στην Κηφισίας. Αν θυμάστε την προηγούμενη εβδομάδα η ίδια απόσταση είχε διανυθεί σε 108 λεπτά μέσα από το τούνελ της Παναγοπούλας που εγκαινίασε σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας. Την περασμένη εβδομάδα είχαν παραδοθεί και άλλα τμήματα του δρόμου στην κατεύθυνση Πάτρα – Αθήνα και η σπουδαιότερη νέα παράδοση ήταν η σήραγγα του Πλατάνου, λίγο πριν την Ακράτα όπως έρχεται κάποιος από την Πάτρα.

Ετσι, λοιπόν, σε 99 λεπτά φτάνει κανείς στην Αθήνα και προπαντός ξεκούραστος, άνετος και ατσαλάκωτος, έτοιμος για δουλειά. Αν, μάλιστα ξεπεραστούν τα δύο εμπόδια που ακόμα υπάρχουν, στις Καμάρες λίγο πριν από το Αίγιο και κοντά στην έξοδο Σελιανίτικα και στο Ρίο όπου οι τεχνικές απαιτήσεις του κόμβου καθυστερούν την ολοκλήρωση και σε συνδυασμό με την αποπεράτωση κάποιων εργασιών της τελευταίας στιγμής που ήταν σε εξέλιξη σε τρία με τέσσερα σημεία, τότε χρονικά η Πάτρα από την Αθήνα θα απέχει λιγότερο από 99 λεπτά.
Ομως, προς την άλλη κατεύθυνση, δηλαδή την Αθήνα – Πάτρα στα δύο προαναφερόμενα εμπόδια (Ρίο και Καμάρες) προστίθενται άλλα δύο που είναι το Δερβένι και το Καμάρι. Στο Δερβένι διασταυρώνεται ο αυτοκινητόδρομος με τη σιδηροδρομική γραμμή, οπότε καθυστερεί η αποπεράτωση του δρόμου, ενώ στο Καμάρι (απέχει πέντε με έξι χιλιόμετρα από το Ξυλόκαστρο) ο λόγος της καθυστέρησης είναι τα αρχαία που βρέθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Οι εκδρομείς του Πάσχα θα ταξιδέψουν με άνεση στο νέο αυτοκινητόδρομο που οδηγεί στη Δυτική Ελλάδα. Μάλιστα όσοι πηγαίνουν προς Αιτωλοακαρνανία, Ιωάννινα, Πρέβεζα, Αρτα, Ηγουμενίτσα και Λευκάδα, θα διαβούν και το τούνελ της Κλόκοβας που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντίρριου και και θα συνεχίσουν το ταξείδι τους στο νέο αυτοκινητόδρομο Αντίρριου – Ιωαννίνων.
Η σημερινή είναι μια ημέρα χαράς για την Πελοπόννησο, καθώς ολοκληρώθηκε ένα έργο που πολλοί πίστευαν ότι δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ, είπε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην ομιλία του κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της Ολυμπίας Οδού.
 

Η Ολυμπία Οδός ήταν αναμφισβήτητα ο δυσκολότερος σε κατασκευή δρόμος γιατί κατασκευή και λειτουργία γίνονταν ταυτόχρονα και μόνο κατά οι Σήραγγες είχαν την "πολυτέλεια" να έχουν το εργοτάξιο τους απομονωμένο από την κυκλοφορία.
Οι εναλλαγές από εργοτάξιο σε δρόμο και από δρόμο σε εργοτάξιο είχαν ως αποτέλεσμα για το έργο να χρειαστεί να γίνει "συρραφή" για να είναι λειτουργικό. Για αυτό το λόγο μετά τον Φεβρουάριο που ο δρόμος έφτασε μέχρι το Ξυλόκαστρο, άρχισαν να δίδονται μικροτμήματα που το ένα μετά το άλλο, απελευθέρωναν περιοχές και αύξαναν το ποσοστό του έτοιμου αυτοκινητόδρομου.
Στο σύνολο της η Ολυμπία Οδός, από τα διόδια Ελευσίνας μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Μιντιλογλίου στο τέλος της Παράκαμψης Πάτρας διαθέτει:
6 ΣΕΑ, 12 Σήραγγες με 25,6χλμ (και στις 2 κατευθύνσεις), 29 Ανισόπεδους Κόμβους, 80 Γέφυρες, 38 Άνω Διαβάσεις, 204 Κάτω Διαβάσεις, 369 Οχετούς.
Το κόστος διοδίων για τον οδηγό από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα ανέρχεται σε 11,5 ευρώ, δηλαδή ένα κόστος που ανέρχεται σε περίπου 0,062 λεπτά/χιλιόμετρο. Συνολικά ο οδηγός θα συναντά 5 σταθμούς διοδίων σε Ελευσίνα, Ισθμό, Κιάτο, Ελαιώνα (Αίγιο) και Ρίο.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής το κόστος έφτασε τα 1,487 δισ ευρώ και υπήρξε συνδυασμός χρηματοδότησης: 38% από ιδιωτικά κεφάλαια (29% τραπεζικά δάνεια - 9% ίδια κεφάλαια), 33% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 23% από τη συμβολή των χρηστών και 6% από το Ελληνικό Δημόσιο.
Θα πρέπει να επισημάνουμε όπως και στα έργα των άλλων 4 αυτοκινητόδρομων ότι η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπήρξε καθοριστική και ιδιαίτερα για την περίοδο 2014-2017 καθώς η συμβολή των χρημάτων αυτών συνετέλεσε στην ολοκλήρωση των έργων που την περίοδο 2011-2013 κινδύνευσαν λόγω κρίσης και παύσης της τραπεζικής χρηματοδότησης να μείνουν ημιτελή με καταστροφικά αποτελέσματα για τα έργα αλλά και την οικονομία της χώρας.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Ολυμπίας Οδού, σύμφωνα με όσα κατάγραψε το ypodomes.com υπήρξε η εμπλοκή σε περίπου 20 σημεία με την παράλληλα υπό κατασκευή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Πάτρα. Η αρχική πρόβλεψη ήταν να έχουν ολοκληρωθεί τα σιδηροδρομικά έργα και να προχωρήσουν ανεμπόδιστα τα έργα του αυτοκινητόδρομου. Αυτό λόγω προβλημάτων και στα σιδηροδρομικά έργα δε συνέβη με αποτέλεσμα να έχουμε ταυτόχρονα έργα σε σιδηρόδρομο και αυτοκινητόδρομο. Εκεί χρειάστηκε η συνεργασία και συνεννόηση του Υπουργείου Υποδομών, της ΕΡΓΟΣΕ και του παραχωρησιούχου της Ολυμπίας Οδού προκειμένου να γίνει μία προγραμματική σύμβαση και ξεμπλέξουν τα δύο έργα στα σημεία συνάντησης. Τα πιο προβληματικά σημεία ήταν στο Δερβένι Κορινθίας αλλά και στις Καμάρες Αχαϊας.